AOV: Země napříč Evropou podporují média zasažená pandemii. Česko je výjimkou
Z informací poskytnutých organizací News Media Europe je patrné, že většina států využila pandemické období nejen k okamžité pomoci médiím, ale převážně k přemýšlení o dlouhodobé pomoci médiím zpravodajským. Zpravidla jde o kombinaci finančních programů, daňových úlev a obecné ochrany citlivého sektoru ekonomiky. Organizace takový přístup označuje za důkaz, že tyto země považují roli zpravodajských médií za nezastupitelnou pro fungující demokratické zřízení.
„Mezinárodní srovnání je tristním vysvědčením české vlády. U nás mediální sektor oficiálně prakticky neexistuje, což je pro mne nepochopitelné. Vláda měla šanci vše napravit dobrým Národním plánem obnovy. To se bohužel nestalo. Tato ignorace společensky klíčového segmentu je jedním z důvodů, proč jsme založili naší asociaci,“ říká šéf Asociace online vydavatelů Libor Matoušek.
Na rozdíl od České republiky mnoho zemí rychle sestavilo v oblasti přímé podpory podpůrné programy spočívajících ve finanční injekci zpravodajským domům. V Evropě hrají dlouhodobě prim severské státy. Dánsko přispěchalo s podporu převyšující 24 miliónů eur, Norové uvolnili víc než 300 miliónů norských korun a Švédové 200 miliónů korun švédských. Pozadu nechtěly zůstat ani evropské velmoci. Francie připravila svůj Strategic sector-specific plan (Strategický plán pro specifické oblasti) obsahující 337 miliónů eur na následující dva roky. Z evropských států naprosto vyčnívá investice německé vlády ve výši 50 miliard eur. Ta je však určena celé oblasti kultury, včetně médií a kreativního průmyslu.
Příkladem ze světa může být Austrálie se svým programem PING, do kterého vláda alokovala přes 50 miliónů australských dolarů a nasměrovala je převážně do regionálního zpravodajství. Australští vydavatelé dále mohli využít prominutí některých daní po dobu dvanácti měsíců.
„Austrálie si na mediálním trhu poradila s pandemií a současně našla shodu s technologickými giganty, tedy s Facebookem a Googlem. Je tedy jasné, že pokud je vůle, je i cesta,“ dodává Libor Matoušek.
Na pomoc médiím přispěchala i rumunská vláda, která uvolnila 40 milionů eur do národní kampaně s naprosto jasným rozdělením pomoci. 55 % připadá televizi, 23 % online zpravodajství, 12 % rádiím, 5 % tisku, 4% venkovní reklamě a 1 % na výrobu obsahu kampaně.
Více informací:
Libor Matoušek – predseda@asociacevydavatelu.cz
Ondřej Neumann – mistopredseda@asociacevydavatelu.cz
Lucie Sýkorová – mistopredsedkyne@asociacevydavatelu.cz