Asociace online vydavatelů reaguje na hlavní nešvary mediálního trhu, její členové se proto shodli na společném etickém kodexu
“Etický kodex vnímám jako jeden ze střípků samoregulačních kroků našeho byznysu. Předpokládám, že se bude v čase vyvíjet, projde aktualizacemi a budeme pracovat na jeho vymahatelnosti. Pokud chceme, aby se svět online médií kultivoval, musíme nějak začít. Věřím, že právě náš nový etický kodex je tím začátkem, už díky tomu, že je za ním spousta práce,“ upozorňuje Libor Matoušek, předseda představenstva AOV a majitel vydavatelství TRIMA News.
Etický kodex řeší sedm základních oblastí:
- Obecné zásady (např. vlastnictví média, role kritického myšlení)
- Obsahové zásady (např. clickbaitové titulky, citlivé osobní informace)
- Reklama
- Obsah třetích stran (hlavně zásady správného citování)
- Zasahování do činnosti redakce
- Stížnosti
- Ochrana dat o uživatelích
Členem Asociace online vydavatelů tak podle etického kodexu například nemůže být médium, jehož vydavatel je členem politické strany nebo hnutí. To však nebyl jediný bod, který může vyvolat plamenné debaty. Chovat se při vydávání internetových médií eticky znamená například snahu chránit čtenáře před nesmyslným používáním clickbaitových titulků.
„Vytvoření etického kodexu je důležitým krokem k zajištění důvěry ve zpravodajská média. Důležitost ochrany nezávislosti a transparentnosti mediálních společností a redakčního obsahu by se neměla brát na lehkou váhu. Kodex AOV rozhodně přispěje k důvěryhodnosti a kredibilitě jeho signatářů,” přivítal seberegulaci trhu Wout van Wijk, výkonný ředitel News Media Europe, která nyní sdružuje 2500 evropských médií, tištěných, televizních, rozhlasových i internetových.
Podle senátora Davida Smoljaka vykazuje česká mediální krajina značné asymetrie. Tu nejviditelnější má na svědomí vlastnictví médií skrze svěřenecký fond premiéra.
„Neméně podstatná asymetrie však spočívá v nastavení pravidel. Zatímco „klasická“ média vytvářejí a šíří obsah v souladu s platnou legislativou a jsou regulována mediálními radami, licenčními podmínkami a redakčními kodexy, on-line prostředí je zatím stále divokým prostorem bez pravidel. Etický kodex připravený Asociací online vydavatelů proto rozhodně vítám jako dobrý krok správným směrem,“ říká senátor Smoljak, který je místopředsedou Stále komise pro sdělovací prostředky.
Vznik kodexu uvítala také Kateřina Hrubešová, ředitelka Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky: „Etický kodex AOV je krok správným směrem, protože je nutné problémy a nejčastější chyby v práci novinářů pojmenovat a navrhovat správná řešení.“
Asociace online vydavatelů však není uzavřená skupina vydavatelů, kteří se zajímají jen o své vlastní podnikání. „Naší ambicí je kultivovat celý online trh. Proto jednáme s celou řadou relevantních hráčů, politiků, úředníků i technologických platforem. Jsme velmi rádi, že jsme v řadě případů rozhýbali procesy, které by měly vést nejen k etičtějšímu podnikání na online trhu, ale které mohou vyřešit i základní problémy, se kterými se zdaleka nepotýkáme pouze my,“ upozorňuje Libor Matoušek.
Hegemonem tuzemské online scény je společnost Seznam, se kterým jsou členové AOV v čilém kontaktu: „Domovská stránka Seznamu nabízí skrze službu Seznam.cz Newsfeed prostor více než 300 partnerských webů, a proto vítáme tuto iniciativu i vznik etického kodexu pro menší online vydavatele. Ten popisuje mimo jiné i obsahové zásady důležité pro důvěryhodnou novinářskou práci a férový přístup ke čtenářům, což by mohlo pomoci kultivovat mediální prostor a omezit kopírování cizího obsahu,“ říká Ondřej Tolar, který má na starosti obsah titulní strany Seznamu.
Více informací:
Libor Matoušek
Ondřej Neumann
Lucie Sýkorová
www.asociaceonlinevydavatelu.cz
Celé znění kodexu:
https://www.asociaceonlinevydavatelu.cz/agenda/eticky-kodex-asociace-online-vydavatelu-zs.html